Nostalgia Musim Banjir

By : Wednesday, December 04, 2013 Ada : 5 Comments Labels :
Assalamualaikum.Lama tak menaip disini .Malas menguasai diriku.Lagipun aku kena sedar diri yang aku ni tentera SPM tahun depan.kalau dah namanya tentera,aku kena asah setajam-tajamnya pedang-pedang,melengkapkan senjata-senjata yang aku perlukan dan mempersiapkan diri aku.Aku tak nak kecundang ketika peperangan.Bosan cuti sekolah ni,kadang-kadang bila menelaah buku revision,aku meraung seorang diri sebab bosan sangat.Dah macam serigala pun ada aku ni.

Tapi aku kagum jugak dengan diri aku,di kala cuti sekolah ni,boleh jugak aku sentuh buku sebiji dua...ok la tu kan.aku belaja sikit sikit je.biar sikit,tapi paham ...


Aku nak bercerita mengenai nostalgia musim banjir di kedua belah kampungku.Bagi orang tua,mereka benci musim banjir,tapi bagi budak-budak macam kami,INILAH PESTA !! haha...masa tu lah orang bersedia buat rakit sendiri guna batang pokok pisang..kalau dekat rumah nenek aku,dia ada perahu,kadang-kadang kitorang ronda kampung menyusuri banjir dengan perahu...bestnya Ya Allah..how i miss that moment...lepas tu,dekat rumah nenek aku,ada pelampung hitam yang bersaiz besar..dalam 4 orang boleh naik..kitorang pernah naik sama-sama,tapi terjunam ke dalam air...hahaha...

Satu lagi yang aku tak dapat lupakan..kawasan rumah nenek aku tu tak de la besar mana air dia..so,kitorang cari port yang air dia tinggi..salah satunya dekat satu rumah ni,rumah dia betul-betul tepi sungai,air dia tinggi..best sangat..ramai pulak yang main dekat situ...

Banjir tahun 2004 kekal dalam memori aku..Tahun tu mencatatkan antara banjir terbesar pernah melanda kampung aku..mana tidaknya,rumah nenek aku tu dah tinggi,tapi nak kata besarnya banjir,dalam rumah nenek aku pun boleh berenang,air dalam paras pinggang..kalau nak pergi rumah nenek aku dengan berjalan kaki memang sorry la,tu namanya cari nahas..so kitorang naik rakit lepastu pindah ke pusat apa tah...ini semua tempias tsunami besar yang melanda Phuket dan Acheh...

Dan hari ni,kampung ku dilanda banjir..  :(  ...Dah 5 tahun aku tak rasa suasana banjir..Hatiku meronta ingin bermain air banjir.Biarlah orang nak kata apa,air banjir kotor ke apa ke..haha...rasa jijik tu kadang-kadang,tak dapat dinafikan ,wujud jugalah..tapi,who cares right...even sepupu aku yang sejak kecil lagi duduk Selangor,main banjir sekali....ingat ke dia geli nak main air,tapi dia pun  kali lima sepuluh...

Bye,aku tahu aku melalut sorang sorang

5 comments:

  1. harap bersaba ye dgn dugaan yg allah bg ;) semoga cpt beransur pulih keadaan kt sane

    ReplyDelete
  2. mane ada melalut, amal baca ape.. :)
    sabar okay,.. dugaan tuu.. jgn main bnjir :)

    jemput singgah dan komen entry terbaru amal
    http://cikamal.com/cara-daftar-whohaa.html

    ReplyDelete
  3. huih, rumah abang akak, tggal bumbung je dik .. banjir paling teruk la boleh cakap .. akak risaukan kucing2 akak je tp alhamdulillah rumah mak tak naik air .. kucing selamat =)

    ReplyDelete

Sorry kalau lambat reply..
if ada urgent questions,do email me at (nurnajihahbtanuar@gmail.com)..