Resepi Truffle Oreo

By : Sunday, December 29, 2013 Ada : 9 Comments Labels : ,

Assalamualaikum.Hari ni nak kongsi resepi truffle oreo.Resepi ni saya belajar dari kawan sekelas.Boleh dikatakan,antara yang tersenang dan tersedap dan hanya memerlukan 2 bahan utama ! Lets get started.It's just easy as ABC.First of all,you will need :


1. 3 paket oreo (2 pun boleh) [bahan utama/wajib ada]
2. 250 gm cream cheese [bahan utama/wajib ada]
3. coklat masakan (putih/coklat/sukahati) [bahan option/tak ada pun tak pe]


Hancurkan oreo sampai lumat


Masukkan cream cheese.Sebenarnya cream cheese ni seeloknya kena pukul dulu dengan mixer [untuk lembutkannya].Sebab susah nak sebatikan dengan oreo bila buat macam saya ni.


Bulat-bulatkan.Masukkan kejap dalam peti ais.5 minit pun boleh.Sementara tu bolehla kita cairkan coklat masakan.


Siap celup.Masukkan dalam peti ais biar lapisan coklat keras.


Tadaaaa!!! Siap pun.Sedap gila tau.

Nostalgia Musim Banjir

By : Wednesday, December 04, 2013 Ada : 5 Comments Labels :
Assalamualaikum.Lama tak menaip disini .Malas menguasai diriku.Lagipun aku kena sedar diri yang aku ni tentera SPM tahun depan.kalau dah namanya tentera,aku kena asah setajam-tajamnya pedang-pedang,melengkapkan senjata-senjata yang aku perlukan dan mempersiapkan diri aku.Aku tak nak kecundang ketika peperangan.Bosan cuti sekolah ni,kadang-kadang bila menelaah buku revision,aku meraung seorang diri sebab bosan sangat.Dah macam serigala pun ada aku ni.

Tapi aku kagum jugak dengan diri aku,di kala cuti sekolah ni,boleh jugak aku sentuh buku sebiji dua...ok la tu kan.aku belaja sikit sikit je.biar sikit,tapi paham ...


Aku nak bercerita mengenai nostalgia musim banjir di kedua belah kampungku.Bagi orang tua,mereka benci musim banjir,tapi bagi budak-budak macam kami,INILAH PESTA !! haha...masa tu lah orang bersedia buat rakit sendiri guna batang pokok pisang..kalau dekat rumah nenek aku,dia ada perahu,kadang-kadang kitorang ronda kampung menyusuri banjir dengan perahu...bestnya Ya Allah..how i miss that moment...lepas tu,dekat rumah nenek aku,ada pelampung hitam yang bersaiz besar..dalam 4 orang boleh naik..kitorang pernah naik sama-sama,tapi terjunam ke dalam air...hahaha...

Satu lagi yang aku tak dapat lupakan..kawasan rumah nenek aku tu tak de la besar mana air dia..so,kitorang cari port yang air dia tinggi..salah satunya dekat satu rumah ni,rumah dia betul-betul tepi sungai,air dia tinggi..best sangat..ramai pulak yang main dekat situ...

Banjir tahun 2004 kekal dalam memori aku..Tahun tu mencatatkan antara banjir terbesar pernah melanda kampung aku..mana tidaknya,rumah nenek aku tu dah tinggi,tapi nak kata besarnya banjir,dalam rumah nenek aku pun boleh berenang,air dalam paras pinggang..kalau nak pergi rumah nenek aku dengan berjalan kaki memang sorry la,tu namanya cari nahas..so kitorang naik rakit lepastu pindah ke pusat apa tah...ini semua tempias tsunami besar yang melanda Phuket dan Acheh...

Dan hari ni,kampung ku dilanda banjir..  :(  ...Dah 5 tahun aku tak rasa suasana banjir..Hatiku meronta ingin bermain air banjir.Biarlah orang nak kata apa,air banjir kotor ke apa ke..haha...rasa jijik tu kadang-kadang,tak dapat dinafikan ,wujud jugalah..tapi,who cares right...even sepupu aku yang sejak kecil lagi duduk Selangor,main banjir sekali....ingat ke dia geli nak main air,tapi dia pun  kali lima sepuluh...

Bye,aku tahu aku melalut sorang sorang